رفتار و گفتار خشونت‌آميز بر كيفيت و كميت خواب كودكان تأثيرات سوئي دارد.
نداشتن مهارت زبانی عاملی موثر در بروز پرخاشگری کودکان است
کودکان زیر سه سال برای به دست آوردن آن چه می خواهند گاز می گیرند ، اشیاء را پرت و کتک کاری می کنند، آموزش مهارتهای زبانی و توانایی کودک در بیان احساساتش مي تواند در کاهش پرخاشگری وی موثر باشد. 
با افزایش سن کودک پرخاشگری فیزیکی وي کاهش و پرخاشگری کلامی افزایش می یابدوالدين سعي کنند به کودک روش هاي جايگزين ديگري را ياد بدهند. مثلا به کودک 2 تا 4 ساله خود بگويند وقتي عصباني هستي يک نفس عميق بکش و بيا با من صحبت کن  و کودک بزرگتر از 4 سال را به فکر کردن در مورد راه هاي کنترل موقعيت به جز پرخاشگري تشويق کنند.
پرخاشگري در کارتونها ، فيلم ها و بازي هاي رايانه اي فراوان است، ‌ والدين بايد تماشاي تلويزيون و بازي با وسايل رايانه اي را که خشونت و پرخاشگري در آن وجود دارد محدود کنند.
والدين در زمان بروز پرخاشگري کودکان بايد آرامش خود را حفظ کنند، ‌ والدين  در زندگي واقعي سعي کنند کودک در معرض پرخاشگري قرار نگيرد مثلا رفت و آمد با کودکان و بزرگسالان پرخاشگر را محدود کنند.
: ‌از محروم سازي موقتي بلافاصله بعد از پرخاشگري استفاده کنيد. در اينجا نياز به هشدار دادن نيست زيرا با هشدار دادن اين پيام را مي دهيد که هميشه يک فرصت قبل از تنبيه مي تواند داشته باشد. احساسات کودک خود را بشناسيد و به او بفهمانيد که پرخاشگري قابل قبول نيست و او را در راه رسيدن به مقصودش کمک نمي کند.
‌ تا حد امکان چيزهاي خاصي را که نميخواهيد کودکتان به آنها دست بزند از دسترس او دور کنيد و از گفتن کلمه نه همچنين گفتن زياد جمله دست نزن خودداري کنيد .سعي کنيد زمانهاي غذاخوردن و خوابيدن کودکتان منظم باشد. با فعاليتهاي متنوع کودک خود را مشغول نگه داريد و در جاهايي که ممکن است به دلايلي حوصله اش سربرود و شلوغ و مخرب شود او را سرگرم کنيد.
به کودک توجه کنيد و براي رفتار خوبش او را تشويق کنيد .در مورد نيازهاي قابل قبول کودکتان قبل از اينکه بله يا نه بگويد تصميم گيري کنيد و تصميم خود را عملي سازيد. به کودک کمک کنيد با گفتن کلمات احساسات خود را ابراز کند. به تدريج که کودکان از مهارتهاي زباني بهتر استفاده مي کنند حملات کج خلقي کمتر مي شود .

رفتار و گفتار خشونت‌آميز بر كيفيت و كميت خواب كودكان تأثيرات سوئي دارد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه‌ي ساينس ديلي، محققان دانشگاه كيس وسترن و كلينيك تحقيقاتي كليولند، خواب كودكان در معرض خشونت در يك برنامه آموزشي خدمات اجتماعي شركت كرده بودند را در يك بازه زماني مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند هرگونه رفتار خشونت‌آميز و يا گفتاري كه منجر به اضطراب و ترس در كودكان شود، موبج بروز كابوس‌هاي شبانه، بدخوابي و بي‌خوابي در كودكان مي‌شود.
براساس اين گزارش خواب اين كودكان به مدت 7 روز اكتي گرافي و با استفاده از يك سنسور، فعاليت كودك به صورت مداوم در شب و روز اندازه‌گيري شد.
اين گزارش مي‌افزايد كه اين آزمايشات تا 3 ماه پي‌گيري شد و عواملي مانند سن و جنس و درآمد خانواده و ميزان و چگونگي قرار گرفتن كودك در معرض خشونت در سال اخير نيز در اين مطالعه مورد توحه پژوهشگران قرار گرفت.
به گفته محققان نتايج به دست آمده حاكي است كه قرار گرفتن كودك در معرض خشونت رفتاري و گفتاري براساس شدت اين رويدادها، تأثيري بسيار منفي بر خواب كودك مي‌گذارد و سلامت كودك و عملكرد ذهني او را تحت تأثير منفي قرار داده و مشكلاتي از قبيل كابوس و بي‌خوابي را براي او پديد مي‌آورد.
مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه كودكاني كه در طول يك واقعه خشونت‌آميز قرباني شده‌اند، در مقايسه با كودكاني كه شاهد يك رويداد خشونت‌آميز بودند ولي قرباني نشده‌اند، خواب كمتري داشته و بسيار ضعيف‌تر از آنها مي‌باشند.
گفتني است كودكاني كه خواب كافي ندارند، مستعد ابتلا به فشارخون بالا، بيماري‌هاي قلبي، سكته مغزي، افسردگي، ديابت و چاقي قرار مي‌گيرند .

اثرات مخرب استفاده افراطی از اینترنت
تحقیقات جدید دانشمندان پرده از تأثیرات مخرب استفاده افراطی از اینترنت بر روی ساختار مغزی نوجوانان برداشته است. به گفته‌ محققان، نوجوانانی که در استفاده از اینترنت افراط می‌کنند، دچار اختلال تحلیل ماده‌ی خاکستری مغز می‌شوند، اختلالی که روزبه‌روز به صورت پنهانی در حال گسترده شدن است. این اختلال می‌تواند بر روی تمرکز و حافظه افراد تأثیر نامطلوبی به جا بگذارد، هم‌چنین قدرت تصمیم‌گیری و تعیین هدف برای زندگی نیز در افراد دچار اختلال خواهد شد. تحلیل بافت خاکستری مغز هم‌چنین می‌تواند با کاهش توانایی کاربران در جلوگیری از بروز احساسات، در آن‌ها ناهنجاری‌های رفتاری به وجود بیاورد.
در صورتي كه استفاده صحيح از اینترنت اثرات مثبتي دارد. با رعايت نكاتي هنگام استفاده از اینترنت مي‌توان مطمئن شد كه استفاده از اینترنت زندگي دانش‌آموزان را در حال و آينده بهبود مي‌بخشد. از آن‌جایي كه اینترنت در همه‌ جاي زندگي حاضر است، مهم است كه بفهميم چگونه اين تكنولوژي مي‌تواند رشد و تكامل دانش‌آموزان را بهبود ببخشد يا منحرف كند.



استفاده بی رویه کودکان از گوشی های هوشمند و تبلتها
کار‌شناسان معتقدند، پدر و مادر نباید بچه‌ها را در این فضای تیره و تار مجازی به حال خود بگذارند و باید با بالا‌تر بردن سواد رسانه‌ای خود و فرزندانشان، آنها را برای استفاده از بازی‌های گوناگون و دیدن سایتها و فیلمهای تولید غرب و آسیبهای هدفدار آن، واکسینه نمایند و گرنه به مرور بچه‌ها از فرهنگ و دین و مذهب بیگانه شده و به فرد بی‌عار و بی‌تفاوت و واداده‌ای در جامعه تبدیل می‌شوند. از طرفی استفاده از بازیهای رایگان عوارض جبران ناپذیری برای کودکان به دنبال دارد. اینکه در اغلب این بازیها گرافیک فوق العاده، نرم افزاری قوی و نیز با ظاهری جذاب و کاربری آسان به صورت رایگان در اختیار فرد قرار میگیرد باید این شک را برانگیزد که هدف از این نوع ارائه چیست؟ در پژوهش انجام گرفته در یکی از مناطق متوسط تهران مشاهده شد؛ بیش از ۹۰ درصد بازی‌ها یا صحنه‌های زشت و زننده غیراخلاقی دارند و یا با فرهنگ و هویت اسلامی، ایرانی کاربران ما تعارض دارند، اما همچنان در سبد فرهنگی خانواده‌ها - به دلیل نبود فرهنگسازی و هشدار لازم- جای گرفته‌اند.
آسیبهای روانی
آسیبهای دیگری همچون گسترش روابط نامشروع، تجمل زدگی و مصرف گرایی، بیماری‌های استفاده بیش از حد از تبلت و موبایل نیز وجود دارد که برای غلبه بر آن باید افزون بر دولت، از حضور نخبگان فرهنگی، اجتماعی و امنیتی برای چاره جویی در برابر این تهدید‌ها و بدل کردن آنها به فرصت استفاده کرد.
یکی از تئوریسین‌های فرهنگ غربی در این باره گفته است: اگر می‌خواهید جامعه‌ای را ویران و نابود کنید، خانواده‌ها را هدف قرار دهید؛ اگر توانستید بنیان خانواده را سست کرده آن را به فروپاشی نزدیک نمایید، نابودی و اضمحلال جامعه حتمی است. مد شدن خرید تبلت برای بچه‌های حتی زیر دبستان را یک اپیدمی ضدفرهنگی است. نرم افزارهای سرگرم کننده ضد دینی و نیز بازی‌های مستهجن از طریق این وسایل براحتی در دسترس بچه‌ها قرار گرفته و آنها از همدم اندرویدی‌شان(!) بدون واسطه، روابط غیراخلاقی و شنیع را فرامی‌گیرند. متاسفانه بیشتر والدین می‌خواهند با خرید یک تبلت، بچه‌ها را پایبند خانه کنند، غافل از اینکه در محتوای این بازی‌ها، صحنه‌هایی مانند بوسه‌های غیر معمول، آموزش زایمان و حتی نحوه تماس و ارتباط با جنس مخالف وجود دارد.
والدین هوشیار باشند زیرا که هم اکنون با افزایش واردات مجاز و غیرمجاز دستگاه‌های اندرویدی، موج «تبلتیسم» در ایران راه افتاده و می‌رود به عنوان یک سونامی کشور را در فضای وهم‌آلود بازی‌های مستهجن و غیر اخلاقی و حتی ضد هویت ملی فرو برد. در این میان رسانه ملی، دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه و نیز نهادهای عمومی برای مقابله با این خطر باید عزمشان را جزم کنند وگرنه در آینده اثری از «خانواده نمونه ایرانی» نخواهیم داشت.
آسیبهای جسمی
از نظر آسیبهای جسمانی شاید همین بس که در بررسی ها به عمل آمده مشخص شده میزان جذب اشعه های مضر ساتع شده از این وسایل در سنین پایینتر، بیشتر است به نحوی که در سن 5 سالگی این میزان بسیار بیشتر از سنین بالاتر است. در شکل زیر میزان نفوذ اشعه های مضر به رنگ سفید و براساس سن مشخص شده است.
استفاده بیش از 15 دقیقه از این وسائل خود باعث افزایش دردهای ستون فقرات گردنی، آسیب چشمی، بروز سردردهای پیاپی و حتی بی اشتهایی عصبی و پرخاشگری میگردد.
افسردگي در كودكان
افسردگی در كودك و بزرگسال معنای مشابهی ندارد و نشانه های هر كدام متفاوت است. به طور كلی، افسردگی عبارت است از احساس درماندگی و به بن¬بست رسیدن؛ گاهی این اختلال علائم جسمانی دارد و گاهی علائم روانی؛ در بسیاری از موارد نیز علائم جسمانی و روانی همزمان دیده می شود. پژوهش ها نشان داده است كه افسردگی می تواند از آغاز زندگی یعنی دوران نوزادی هم پدید آید. برای مثال، زمانی كه نوزاد به مرحله ای از رشد می رسد كه مادر خود را می شناسد (شش تا هشت ماهگی) جدا شدن از مادر موجب بروز حالات افسردگی در طفل می شود.

نشـــانه هـــا
كودك افسرده فاقد انرژی لازم است و احساس خستگی می كند. از لحاظ ظاهر نیز رنگی پریده دارد. تمركز حواس او پایین می آید؛ چنانچه قادر به توجه كردن و تمركز داشتن نیست و خود را فردی بی ارزش و بی كفایت احساس می كند. افكار مربوط به مرگ هم در او بروز می كند. فكر خودكشی (البته بدون طرح و نقشه معین) نیز در بعضی كودكان افسرده دیده می شود. كودكان افسرده به لحاظ پایین بودن سطح توجه تمركز، اغلب قادر به درس خواندن نیستند. یادگیری آنها كُند می شود و علاقه ای به درس و مدرسه نشان نمی دهند. افت تحصیلی برای آنها پیش می آید و حتی برخی از آنان، پس از چند روز تعطیلی و به مدرسه رفتن، ابراز بی علاقگی می كنند. به تدریج این فقدان تمایل، به ترس از مدرسه تبدیل می شود. در این شرایط والدین معمولاً علت را در مدرسه جست و جو می كنند؛ در حالی كه اغلب، علت این نوع ترس افسردگی كودك است و از آن جا كه كودكان افسرده بسیار به مادر وابسته می شوند نگران از دست دادن مادر یا بیمار شدن او هستند و به این ترتیب از مدرسه دوری می كنند. سردرد، دل درد، سرگیجه و حالت تهوع از دیگر نشانه های جسمانی افسردگی است. از علائم رفتاری نیز می توان به این موارد اشاره كرد: كودكان افسرده معمولاً دروغ می گویند، گاهی دزدی می كنند و بعضاً تمایل به كار خلاف دارند.
علت ها
افسردگی یك بیماری است كه علت های آن می تواند ژنتیكی، روانشناختی، زیستی یا محیطی باشد؛ هر یك از عوامل ذكر شده می تواند، هم برای كودكان و هم برای بزرگسالان به بروز افسردگی بینجامد. در صورتی كه علت، ژنتیكی باشد بایستی به اختلاف سطح هورمون ها و مواد بیوشیمیایی بدن توجه كرد و در عوامل روانشناختی به رابطه¬ی والدین و كودك و همین طور به حالات روحی و روانی پدر و مادر. افسردگی به معنای فقدان یا از دست دادن است. كودكان افسرده فرد، محیط یا چیزی دوست داشتنی را از دست داده اند و یا آن را هرگز به دست نیاورده اند. حتی بعضی از روانكاوان افسردگی را معادل عزاداری دانسته اند و عنوان كرده اند كه كودك افسرده برای از دست دادن شخص یا چیزی عزیز و دوست داشتنی، گویی عزاداری می كند. شاید در پاره ای موارد به نظر برسد كه كودك چیزی را از دست نداده، اما مسلماً در بین چیزهایی كه دارد. فقدان چیزی را احساس می كند؛ برای مثال، كودك مادر دارد ولی مادر دلخواهش نیست؛ یا پدر دارد، اما پدر دلخواه را ندارد. این گونه مضامین هم به عنوان فقدان سمبلیك مطرح هستند و موجب افسردگی می شوند. گاهی رفتار والدین از نوع آزاردهنده، تحقیر كننده و مقایسه كننده است كه حالات افسردگی را در كودك به وجود می آورد. در پاره ای از موارد هم، مادر خود افسرده است و كودك در اثر مجاورت با او ناخواسته تمامی حالات وی را دریافت می كند. به طور كلی چنانچه محیط زندگی كودك، مطلوب نباشد (از نظر محبت، توجه و ....) و نیازهایش ارضا نشود؛ خطر افسردگی برای او وجود دارد.

پیشگیـــــــری و درمــــــان
خانواده و فضای روانی آن در پیشگیری از افسردگی و درمان این اختلال تأثیر بسیار دارد. البته در صورتی كه افسردگی، حاصل عوامل درونی باشد، درمان آن قدری متفاوت است و بایستی كودك نزد روانپزشك متخصص برده شود و سپس روان درمانی صورت گیرد. اما برای درمان افسردگی های محیطی (كه بیشترین نوع افسردگی كودكان را شامل می شود) ساختن فضایی دوستانه و صمیمانه، فضایی كه كودك در آن احساس كند همه دوستش دارند و نیازهایش را به موقع و به جا برآورده می كنند، از مهمترین عوامل است.
پدر و مادر افرادی هستند كه كودك به آنها علاقه بسیار دارد و وجودشان به ویژه در دوران كودكی لازم است. به علاوه، ارتباطات منفی و عاری از عشق و پذیرش، می توانند افسرده ساز باشند؛ بنابراین وجود محیطی سرشار از عشق و محبت و روابطی سالم و صمیمی برای كودكان ضروری است و نبایستی آنان را از این نعمت محروم كنیم. همچنین باید بكوشیم روابط بچه ها با دوستان و بستگان به طریقی مثبت و مؤثر پیوسته برقرار باشد. آرزوها، خواسته ها و تمایلات منطقی و طبیعی پاسخ داده شوند و سعی كنیم جلوی فقدان آنچه را كه ضروری و لازم است بگیریم.
از دیگر عواملی كه به بروز افسردگی كمك می كنند و برای پیشگیری، باید به آنها توجه كرد. عبارت اند از:
- جدا شدن از خانواده و منابع حمایت كننده عاطفــی
- تعویض مدرسه و از دست دادن دوستــان
- مهاجـــــرت
- عوض كــــــردن منــــزل
- تبعیض بین فرزندان و مقایسه كردن آنها با یكدیگر
- به رخ كشیدن نكات منفی كودك و ابراز نكردن صفات مثبت او
- از دست دادن عزیزان، ( از آن جا كه مرگ در اختیار بشر نیست. منظور از توجه در این زمینه آن است كه خود و فرزندانمان در این شرایط برخورد مناسبی داشته باشیم)
- شكایت والدین از ناراحتی¬های جسمانی كه كودكان را نگران از دست دادن آنها می كند.
- مطرح كردن مسائل و مشكلات اقتصادی در حضور فرزندان
- عنوان كردن حوادث و اتفاقات ناگوار اجتماعی
در درمان كودكان افسرده توجه به علت افسردگی اهمیت فراوان دارد؛ برای مثال چنانچه منبع حمایتی ای را كه كودك از دست داده بشناسیم، می توانیم جایگزین خوبی برای او در نظر بگیریم. همان طور كه قبلاً گفته شد. افسردگی در اثر فقدان به وجود می آید؛ بنابراین در درمان باید به فكر به دست آوردن چیزهای مطلوب و دوست داشتنی برای كودك باشیم.
-         اجازه دهیم كودك افسرده صحبت كند و احساس خود را بیان نماید.
-         به احساس او احترام بگذاریم و سعی كنیم با تغییر رفتار خودمان تفسیر كودك از وقایع پیرامونش را عوض كنیم. گاهی نیز لازم است محیط كودك را قدری تغییر دهیم.
-         كودكان، خود بهترین منابع اطلاع رسانی به بزرگسالان هستند. یعنی از خود كودك می توانیم اطلاعاتی در مورد این كه چرا غمگین است به دست آوریم. در بسیاری موارد، افسردگی كودك به نوع رابطه او با عزیزانش به خصوص مادر مربوط می شود. گاهی نیز رفتار خشونت بار پدر و عدم ابراز عشق و محبت توسط او ، به بروز حالات غمزدگی و افسردگی در كودك می انجامد. در این صورت، آموزش والدین برای این كه چگونه با فرزندشان رفتار كنند می تواند بسیار كمك كننده باشد.
-         سختگیری های افراطی پدر و مادر هم می تواند تولید افسردگی و بی پناهی كند. بنابراین روان درمانی حمایتی، آموزش والدین، تغییر محیط و به دست آوردن چیزهای مطلوب، از نكات مهمی است كه در درمان افسردگی كودك بایستی به آنها توجه كرد.
-         اما اگر علائم افسردگی در كودك شما ادامه یافت یا به‌گونه‌ای است كه به سلامت ‌او ضربه می‌زند، مانند كم خوابی یا كم اشتهایی و اگر ریشه افسردگی كودك شما ژنتیكی است حتما از یك متخصص كمك بخواهید و نگذارید وضعیت كودك¬تان وخامت پیدا كند، چرا كه افسردگی می‌تواند لطمه‌های زیادی به فرزندتان بزند و هر چه سریع‌تر در صدد درمان آن بر آیید، به نفع شما خواهد بود.